Smålandsidrottens distriktsidrottsmöte - Smålands Idrottsförbund

Smålandsidrottens distriktsidrottsmöte

2018-04-12 14:07
Smålandsidrotten distriktsidrottsmöte, med årsstämma för Smålands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna Småland, hölls den 9 april i Växjö, på Elite Park Hotel & Växjö Konserthus. På plats fanns den småländska idrottens beslutsfattare.
  • Uppdaterad: 2018-04-12 14:07

Strategi 2025 – idrottsrörelsen förändras

Vid årsstämman presenterades Smålandsidrotten sin verksamhetsinriktning som bygger på Strategi 2025 - idrottsrörelsens resa mot framtidens idrott.

Människors sätt att leva har förändrats och tack vare forskning vet vi mer om hälsa och träning idag än någonsin. Idrotten måste hänga med i utvecklingen och har därför enats om en ny vision. Nu genomgår förbund och föreningar stora förändringar. Med fem prioriterade områden formar vi en idrott som är nyfiken, mer välkomnande och fokuserar på utveckling så att fler blir motiverade att idrotta hela livet. Inom förändringsarbetet ligger fokus på fem prioriterade områden som idrottsrörelsen kallar utvecklingsresor; ”En ny syn på träning och tävling”, ”Den moderna föreningen engagerar”, ”Inkluderande idrott för alla”, ”Jämställdhet för en framgångsrik idrott” och ”Ett stärkt ledarskap”. I Småland har vi även kompletterat med en sjätte utvecklingsresa; ”Idrotten gör Småland starkare”.

Smålandsidrotten bedriver en rad satsningar inom idrottsrörelsens utvecklingsresor. Ett exempel är folkhälsosatsningen ”Sund Smart Stark Senior” som Smålandsidrotten driver tillsammans med landsting/region. Satsningen går ut på att bidra till ett gott liv genom att skapa hälsofrämjande aktiviteter för seniorer och få fler seniorer till föreningslivet.

Under 2018 inleds även en ny satsning – ”Rörelsesatsning i skolan” där Smålandsidrotten medverkar för daglig rörelse i skolor runt om i Småland. Satsningen har initierats av regeringen och ingår i en rörelsesatsning för att få fler barn och ungdomar att röra sig mer.

Inom jämställdhetsarbetet inleder vi ett samarbete med ”Locker Room Talk” för att ge stöd till föreningar i arbetet med jämställd, trygg och inkluderande idrott. Smålandsidrotten är ett av åtta utvalda distrikt där Locker Room Talk kommer att utbilda fler unga utbildare som ska besöka föreningar och träffa killar i åldrarna 10 till 14 år.

Nyval i styrelsen
Under distriktsidrottsmötet nyvaldes Marie Hedberg, Växjö, till styrelsen för en tid av två år. Marie Hedberg har haft en karriär inom golfen, i landslag samt verkat som ledare och tränare på klubb-, distrikts- och landslagsnivå.

Förtjänsttecken i guld
Vid årsstämman tilldelades även 13 småländska idrottsledare Smålands Idrottsförbunds högsta utmärkelse – förtjänsttecknet i guld, för trogen ledargärning inom idrotten (minst 30 år).

För ytterligare information, kontakta:

Smålandsidrottens distriktsidrottschef Rickard Strandberg,

tel. 036-34 54 05, 070-576 90 30, This is a mailto link