Roliga idrottsdagar i Växjö och Vislanda

2018-09-10 13:46
Idrottens dag är ett nationellt evenemang och arrangeras på 31 orter i Sverige. Syftet är att inspirera barn, unga och vuxna att idrotta hela livet. I Småland arrangeras Idrottens dag i Växjö (15/9) och Vislanda 29/9.
  • Uppdaterad: 2018-09-10 13:47

Idrottens dag är en rolig dag full av idrottsaktiviteter för barn, unga och vuxna som kommer att arrangeras över hela Sverige. Dagen ska inspirera till rörelse och det viktiga samtalet om hur idrotten ska utvecklas för att fortsätta engagera lika många människor även i framtiden.

̶ Idrottens dag är en mötesplats som inspirerar. Här kan du prova på idrotter men också delta i samtal om hur vi ska idrotta i framtiden. Vi ska vara där människor finns och lyssna och sänka trösklarna för att fler ska vilja idrotta hela livet, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Idrottens dag har genomförts i Hagaparken i Solna flera år, men har nu vuxit till ett nationellt samordnat evenemang på totalt 31 platser. På olika sätt utmanar Idrottens dag bilden av hur vi tränar och tävlar inom idrotten och ger idrotten en möjlighet att öka kunskapen, visa upp de förändringarna som sker och ställa frågor som får föräldrar, föreningsledare och politiker att tänka ett extra varv kring framtidens idrott.

I Småland genomförs Idrottens dag vid två tillfällen: Araby Park Arena i Växjö den 15 september, och på kvällen den 29 september i Vislanda. Flertalet lokala idrottsföreningar medverkar. Vid båda tillfällena medverkar SkillTwins – de svenska bröderna som är bland världens största och mest följda sportinfluencers på sociala medier – och visar upp, inspirerar och lär ut sina fotbollskonster. Samtliga aktiviteter är gratis för alla!

Riksidrottsförbundet har det övergripande ansvaret för satsningen på Idrottens dag som också är en del av European Week of Sport. Nationell samarbetspartner är Folkspel.

För mer information, kontakta:

Lisbeth Johansson, Smålandsidrotten

tfn 070-450 54 29

This is a mailto link

Läs även mer på Smålandsidrottens hemsida, smalandsidrotten.se