Idrottens dag sprider rörelseglädje i Växjö och Vislanda

2018-07-05 15:18
Idrottens dag genomförs över hela landet under 2018. Barn, ungdomar, vuxna och äldre välkomnas till en dag full av rörelseglädje och spännande samtal om framtidens idrott. I Småland arrangeras Idrottens dag i Växjö (15/9) och Vislanda 29/9.
  • Uppdaterad: 2018-07-05 15:19

Idrottens dag är en rolig dag full av idrottsaktiviteter för barn, unga och vuxna som kommer att arrangeras över hela Sverige. Dagen ska inspirera till rörelse och det viktiga samtalet om hur idrotten ska utvecklas för att fortsätta engagera lika många människor även i framtiden.

- Det finns en fantastisk kraft inom idrotten. Idrottens dag blir en gemensam mötesplats som på ett positivt sätt kan bidra till idrottens förändringsresa. Att vi nu kan sprida rörelseglädje över hela landet ger oss en möjlighet att nå de som idrotten inte når idag. Vi ska vara där människor finns och sänka trösklarna för att fler ska vilja idrotta hela livet, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Idrottens dag har genomförts i Hagaparken i Solna flera år, men har nu vuxit till ett nationellt samordnat evenemang på totalt 31 platser. På olika sätt utmanar Idrottens dag bilden av hur vi tränar och tävlar inom idrotten och ger idrotten en möjlighet att öka kunskapen, visa upp de förändringarna som sker och ställa frågor som får föräldrar, föreningsledare och politiker att tänka ett extra varv kring framtidens idrott.

I Småland genomförs Idrottens dag vid två tillfällen: Araby Park Arena i Växjö den 15 september, och på kvällen den 29 september i Vislanda. Flertalet lokala idrottsföreningar medverkar. Samtliga aktiviteter, som har ett fokus för alla från 11 år, är gratis! På båda evenemangen medverkar SkillTwins – de svenska bröderna som är bland världens största och mest följda sportinfluencers på sociala medier – som visar upp, inspirerar och lär ut sina fotbollskonster.

Riksidrottsförbundet har det övergripande ansvaret för satsningen på Idrottens dag som också är en del av European Week of Sport. Nationell samarbetspartner är Folkspel.

För mer information, kontakta:
Lisbeth Johansson, Smålandsidrotten
tfn 070-450 54 29