Debattinlägg: "Så ska fler idrotta längre"

2018-06-27 15:15
Jönköpings-Posten och Värnamo Nyheter publicerade 11-12 maj 2018 en artikelserie om ungdomsidrott, med fokus på fotboll. Smålandsidrotten har skrivit följande kommentar i form av ett debattinlägg.
  • Uppdaterad: 2018-08-24 09:05

Digitalt är tyvärr de flesta av JP:s artiklar endast tillgängliga för prenumeranter.

Idrotten berör och engagerar. Vi välkomnar Hall Medias artikelserie om barn och ungdomsidrott och fotbollförbundets beslut att ta bort tabeller. Debatten är viktig. Några förtydliganden kring idrottsrörelsens utveckling mot en mer nyfiken och välkomnande idrott är dock på sin plats.

Idrotten är i ständig förändring. Nya sporter och idrotter föds, tävlings- och träningsformer ändras. Ett av Riksidrottsförbundets mål är att "fler ska idrotta längre", främst för folkhälsans skull. Men de senaste åren har vi sett att barn och ungdomar slutar allt tidigare. I dagsläget vänder medlemskurvan nedåt med 11-åringarna – en trist verklighet som många föreningar känner igen från sin egen vardag. Samtidigt visar forskning att bara 44 procent av pojkarna och endast 22 procent av flickorna når de rekommenderade nivåerna av daglig fysisk aktivitet. Vi vet vilka positiva effekter idrott och fysisk aktivitet har på människors livskvalitet. Det här är en av vår tids stora utmaningar och idrottsrörelsen är en stor del av lösningen. Det är dags att bryta trenden och räta ut kurvan!

Så, är målbilden att fler ska idrotta längre krävs förändringar. Flera idrotter har på sistone vänt på många, många stenar för att se var nya idéer behöver få utrymme för att attrahera fler under längre tid. Det är en nödvändig utveckling om idrotten vill fortsätta att engagera. En mer flexibel idrott passar bättre med hur vi lever idag. Vi ska inte sluta idrotta i förening bara för att vi blir äldre och inte vill elitsatsa, det måste finnas andra alternativ. Samtidigt ska långsiktighet även i talangutvecklingen göra att vi inte bränner ut unga idrottare.

Idrottsrörelsen har i demokratiska beslut visat att många tror på en annan syn på träning och tävling som bättre speglar forskningen. En idrott där barn och ungdomar tränar och tävlar till orken sätter stopp, men uppmuntras att fokusera mer på den egna utvecklingen än på att jämföra sig med andra.

En vanlig missuppfattning är att barn inte ska få tävla längre. Så är det naturligtvis inte. Tävling är en stor, viktig och uppskattad del av idrott. Förändringsarbetet går ut på att bredda formerna att idrotta, inte att minska möjligheterna. De som vill utvecklas med hjälp av tävlingsmoment ska kunna göra det. På samma sätt ska barn och ungdomar som inte vill ha med tävlingsmoment kunna utöva sin idrott.

Vi behöver däremot titta på hur vi tävlar för att det ska vara en meningsfull del i den långsiktiga utbildningen, och inte bara en jakt på resultat som i det långa loppet inte är viktiga. Som nämnts i Hall Medias artikelserie har fotbollförbundet tagit bort serietabeller för unga barn. Det är ett sätt att påminna både vuxna och barn om vad som är viktigt och skifta fokus från den resultathets som ibland tar över. Matcher spelas, vinns och förloras som vanligt. Men fokus är inte att vinna serien när man är nio år, det är utvecklingen av spelare och lag som är det väsentliga.

Vår övertygelse är att idrotten har en fortsatt stor roll att spela i det framtida svenska samhället. Idrotten når otroligt många personer i Sverige. Samtidigt vet vi också vilka vi inte når, och var vi har potential att engagera fler. Vi måste fundera på varför vissa inte känner sig välkomna eller slutar alldeles för tidigt, och lära av andra som lyckats.

Trots forskning och kloka förbundsbeslut så sker den här förändringen till sist i Sveriges 20 000 (i Småland 1 800) idrottsföreningar. Det är ideella ledare, föräldrar, barn och ungdomar som formar framtidens idrott.

Roger Ödebrink
Ordförande i Smålands Idrottsförbund