Barnens spelregler för en trygg idrott - Smålands Idrottsförbund

Barnens spelregler för en trygg idrott

2018-01-29 15:43
Nu släpps Barnens spelregler, som tagits fram av Riksidrottsförbundet i samarbete med Bris. Det är en bok med sju regler som fungerar som stöd till både barn och idrottsledare och vänder sig till alla, vem de än är och oavsett idrott.
  • Uppdaterad: 2018-01-29 15:54

Sju idrottsstjärnor från lika många idrotter delar med sig av sina egna erfarenheter kring varsitt ämne. Musse Hasselvall, jujitsu, Johanna Ojala, längdskidor, Stefan Holm, höjdhopp, Linnéa Claeson, handboll, Anders Eriksson, enduro, Noha Berhan, basket, Peder Fredricson, ridsport.

Trygg idrott handlar också om att barn har rätt till information och verktyg så att de känner sig trygga med vart de kan vända sig, och att det finns vuxna som lyssnar när något känns fel.

Barnens spelregler är:

1.         Alla barn är lika mycket värda och ska behandlas med respekt.

2.         Alla barn har rätt att träna och utvecklas på sina villkor.

3.         Alla barn har rätt till stöttande vuxna.

4.         Inget barn ska bli utsatt för sexuella övergrepp.

5.         Inget barn ska bli utsatt för våld.

6.         Inget barn får bli utsatt för mobbning eller trakasserier.

7.         Alla barn har rätt att känna sig delaktig i sin förening.

Barnens spelregler har även en egen webbplats www.barnensspelregler.com. Barn upp till 18 år kan kontakta Bris på telefon, chatt och mejl. Vuxna inom idrotten kan ringa Bris stödlinje för idrottsledare.

Smålandsidrotten har som ett grunduppdrag att stötta och utveckla idrottsföreningarna i Småland. Genom föreningsbesök, bildning och utbildning stimuleras och stärks engagemanget och idrottsverksamheten utvecklas. Bland svensk idrotts prioriterade utvecklingsområden intar idrottens värdegrund en nyckelposition.

I Jönköpings län är Samsyn Bankeryd ett mycket bra exempel på hur idrottsföreningar gemensamt organiserar sin barn- och ungdomsidrott så att barn och ungdomar kan hålla på med flera olika idrotter längre upp i åldrarna. Kontakt: Joakim Kjällbring, tfn 070–872 74 87, This is a mailto link

I Kalmar län är Oskarshamns Ridklubb ett mycket bra exempel på hur en idrottsförening arbetar med sin värdegrund. Med ledorden ”Ridsport för alla” ska alla känna sig välkomna och få ett bra bemötande. Alla ska trivas, inte minst hästarna, som påverkas av hur stämningen i stallet är. Kontakt: Madeleine Dunsäter, tfn 070-321 18 32, This is a mailto link

I Kronobergs län är Lenhovda Hockey ett mycket bra exempel på en idrottsförening som arbetar med sin värdegrund, fair play och respekt i barn- och ungdomslagen. Ett arbete där föreningens seniorspelare aktivt agerar förebilder. Kontakt: Martina Förster, tfn 073-545 46 83, This is a mailto link

För mer information om Barnens Spelregler, kontakta:

Elin Hornbrink, Smålandsidrotten, tfn 036-34 54 38, This is a mailto link

Karin Carlsson, Smålandsidrotten, tfn 036-34 54 38, This is a mailto link